Carte Blanche

Werkwijze
Stap 1 - Je maakt keuzes voor de activiteiten. 
Die keuze dient aangepast te zijn aan jouw niveau (ben je reeds een geoefende kunstkenner of helemaal niet). Je maakt keuzes uit het aanbod in de rubriek kunst beleven op leuke plekken (of bij de kunstscholen : laat je inspireren). Je kiest iets dat je aanspreekt. Maar je gaat dus ook een Uitdaging aan. Je dient iets te doen dat je normaal niet zomaar zou doen. Je moet bewijzen dat je openstaat voor het onbekende en bereid bent om je grenzen te verleggen. Let op: je houdt rekening met de VOORWAARDEN!

Stap 2- Aan de slag met de kunstactiviteit - Motivatie
Je gaat naar motivatie. Daarop typ je uit waarom je voor die activiteit kiest. De instructies gewoon volgen. De uitgeprinte versie komt in je map (en dus niet op je blog). Op een afgesproken datum bekijken we dit samen. 

Stap 3 - Je reserveert zelfstandig de activiteiten en gaat erheen.
Wees daarbij snel! Kunstactiviteiten zijn zeer snel uitverkocht. Een activiteit bestellen doe je online of telefonisch. Je kan ook ter plaatse gaan. Die zaken staan steeds vermeld op de site. Kijk ook goed na hoeveel de activiteit je kost! Jongeren krijgen speciale tarieven. Bekijk dat allemaal goed en weeg af hoeveel geld je kan en wil uitgeven! Let ook op de bereikbaarheid van de locaties. Zorg ervoor dat je er niet alleen heen gaat. Maak van de activiteit een leuke avond!

Stap 4 - Aan de slag met de kunstactiviteit -de KunstBalie
Nadat je de activiteit hebt bijgewoond, vul je een aantal formulieren in:
Werkpunten - Kijkwijzer - Ervaringswijzer - Verklaringswijzer - Beoordeling van de activiteit. Hou bij de formulieren rekening met de kunstvorm die je koos!
Deze kan je allemaal op de desbetreffende plaatsen op de blog terugvinden.  De uitgeprinte versie komt in je map (en dus niet op je blog). Op een afgesproken datum bekijken we dit samen. 

Stap 5 - Aan de slag met de kunstactiviteit - Creatief onderdeel
Je maakt op basis van de activiteit zelf iets creatiefs (echt iets maken dat je digitaal kan inbrengen op het uiteindelijke resultaat) of - als je dat niet meteen ziet - je gaat een associatie maken. Bij deze associatie ben je totaal vrij!  Verras ons!

-Wat is het creatief onderdeel?
Je hebt een kunstactiviteit bijgewoond. Nu ga je er creatief mee aan de slag. Vragen die je daarbij kunnen helpen: roept deze kunstactiviteit iets bij je op? Waar doet de kunstactiviteit je aan denken?

-Hoe ziet het creatief onderdeel er uit?

Mogelijkheid 1:  je maakt zelf iets of vindt iets uit. Bv. een foto, een gedicht, een stuk muziek, een ontwerp,...Vervolgens ga je dit motiveren. Wat is het verband met de kunstactiviteit die je meemaakte.

Mogelijkheid 2: je brengt een associatie aan. Hierbij maak je zelf niets. Je brengt een associatie aan die je ergens vindt.
Deze associatie geeft een antwoord op de vraag: waar doet de kunstactiviteit je aan denken?
Dit hoeft niet noodzakelijk kunst te zijn (al mag dat natuurlijk). Het mag ook bijvoorbeeld een nieuwsfoto zijn uit de krant. Ook hier leg je het verband uit met de kunstactiviteit.

 
Stap 6 - Tussentijdse evaluatie
Je brengt je hele dossier (stappen 3, 4, 5 en 6) mee naar de klas. We bekijken het samen. Je stelt de nodige vragen. Overlegt met klasgenoten. Wisselt ervaringen uit,...

Stap 7 - Blogwerk!
Nu ga je heel je kunstdossier verwerken tot een resultaat op je blog. Daarin moet je selectief en creatief te werk gaan. Het resultaat mag tal van vormen aannemen. Het moet een ervaring voor de kijker zijn: een reportage, afbeeldingen, filmpjes, muziek, ... Van elk onderdeel moet er wat in. Dat resultaat post je op je blog! Dit is dan je proefwerk.

Instructies:
-Op basis van je papieren kunstdossier maak je een synthetische tekst/bespreking op je blog. In deze synthetische tekst is zinvol visueel en/of auditief materiaal verwerkt, zodat de lezer zich ook iets tastbaars kan voorstellen bij je activiteit. Bij dit materiaal noteer je in een bijschrift wat het is.

-Lengte van de tekst: minimum 1200 woorden/ maximum 1800 woorden (2-3 A4blz.).

-Structuur van de tekst: 
  • een titel met vermelding van alle praktische aspecten van de activiteit (Kunstvorm, titel, naam organisatie, datum en plaats). Voorbeeld: Tentoonstelling "Ontdek het moderne" in het Gemeentemuseum Den Haag / Ander voorbeeld: Opera "Shell Shock" in De Munt te Brussel. Een voorstelling van Sidi Larbi Cherkaoui (regie), Nick Cave (tekst) en Nicholas Lens (muziek)).
  • de eigenlijke tekst opgebouwd in paragrafen en met de nodige tussentitels.
-Inhoud:
Je verwerkt de verschillende onderdelen van je dossier in je synthetische tekst/bespreking. Je doet het op een manier dat het voor een onwetende buitenstaander duidelijk is. Onderdelen die je erin verwerkt:
  • Inhoud van de bijgewoonde kunstactiviteit. (kijkwijzer)
  • Vormgeving van de bijgewoonde kunstactiviteit.(kijkwijzer)
  • Ervaring van de bijgewoonde kunstactiviteit.(ervaringswijzer)
  • Beoordeling van de bijgewoonde kunstactiviteit.(beoordelingswijzer)
  • Verklaring van de bijgewoonde kunstactiviteit (daarin zal je het moeten hebben over de makers/kunstenaars/stijlen = wat je hebt opgezocht). (verklaringswijzer)
  • Creatief onderdeel (met motivatie, verband).

 Van elk onderdeel moet er zeker iets terug te vinden zijn. Wat je niet mag doen: onderdeel per onderdeel overlopen. Daarvoor diende het kunstdossier. Neen, je gaat daar vrij mee om. Alsof je een artikel schrijft over de kunstactiviteit. Je laat het dossier nu los en schrijft een beschouwing/bespreking/artikel.

-Waar let je nog op? 
  • Taalgebruik.
  • Bronnen: aan het eind verwijs je naar de nodige bronnen. 
-Evaluatie:
Je wordt geëvalueerd op alle bovenstaande elementen aan de hand van een evaluatiefiche.