Viva la musica!



Klasproject – Viva La Musica


Ich grolle nicht is een lied uit de 19de eeuw van Franz Schubert. Volgens Reinbert De Leeuw is dit eigenlijk een popnummer. En inderdaad: de Engelse tekst zou een poptekst kunnen zijn. Mits enige muzikale vrijheden wordt het nummer een nieuw soort Creep van Radiohead.

Maar dat is nog niet alles! Wat denk jij ervan als David Bösch , de opera Elektra van Richard Strauss begin 20ste eeuw vergelijkt met hardrockmuziek. Kijk maar naar Hoera Cultuur!-aflevering 64.

Ja, ik kan er mij wel iets bij voorstellen.

Muziek bestaat ondertussen uit tientallen genres. Er is voor elk wat wils! Maar hoe heeft die westerse muziek zich toch zo kunnen ontwikkelen? Dat is een vraag die vele mensenlevens samen zou vergen om er een adequaat antwoord op te geven.

Toch kunnen wij zelf een tipje van de sluier oplichten!

We moeten even terug in de geschiedenis duiken, willen we daar een beeld van krijgen. In de overgang van de 19de naar de 20ste eeuw is de muziektaal namelijk TOTAAL veranderd! En die verandering gaan wij eens van naderbij bekijken!

En dat doen we door TEAMWORK!

Scenario van dit project
-Om jullie op weg te helpen, koos ik 7 muziekstukken uit die de overgang naar een nieuwe muziektaal moeten illustreren.

-Die Zauberflöte – opera van Wolfgang Amadeus Mozart. Meer bepaald: aria van de Koningin van de Nacht / in première gegaan in 1791 te Wenen.
-Eroïca – 3de symfonie van Ludwig Van Beethoven, 1803-1804 (Haydn leefde toen nog) (Eerste uitvoering te Wenen in 1805).
-Tristan en Isolde – opera van Richard Wagner – 1856/1859 – in première te München in 1865. Wij beluisteren Isoldes Liebestot
-5de symfonie van Gustav Mahler, meer bepaald de beweging “Sehr Langsam”. Deze symfonie ging in première in Keulen in 1904. We bekijken de finale uit "Dood in Venetië" van Visconti.
-Verklärte Nacht – symfonisch gedicht van Arnold Schoenberg. We gebruiken de georchestreerde versie van 1917 (oorspronkelijk was het een strijkkwartet). Maar de oorspronkelijke versie dateert van: 1899
-Intieme brieven – 2de strijkkwartet van Leos Janaçek, voltooid in 1928
-Pierrot Lunaire – Arnold Schoenberg - 1912
 
-Rond elk muziekstuk werkt een groepje bestaande uit 3 personen (zo ongeveer).  Deze groepjes hebben we nu samengesteld op basis van jullie kunstkennerniveau. We proberen er naar te streven in elk groepje de drie niveaus te krijgen.
-En, o ja, we hebben ook reporters nodig. Per les dat we werken aan het klasproject, nemen twee leerlingen beeldmateriaal. Aan het eind leggen jullie al het materiaal samen en maken jullie een reportage. Je kleedt dat in naar eigen smaak en plezier! Humor is toegelaten!